صحبت‌های حاجی بگلو، رئیس شورای عالی استان‌های کشور، در برنامه «صف اول» شبکه خبر + فیلم تشکیل اولین جلسه ستاد بررسی و هماهنگی بازی ایران و قطر در مشهد مردمی سازی اقدامات مهم‌ترین محوریت شورای ششم | ارتقای ۴۷ درصدی سرانه ورزشی در مناطق کم‌برخوردار مشهدمقدس راهپیمایی حمایت از جبهه مقاومت فردا (جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود بیش از ۶۸ هزار نفر در سامانه سرویس مدارس سپند در مشهد ثبت‌نام کرده‌اند | اعلام ۳ شماره تماس برای پیگیری مشکلات سامانه سپند اعمال‌قانون ۲۷۴۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۵ مهر ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در میدان استقلال، سه‌راه خیام و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۵ مهر ۱۴۰۳) انجام بیش از ۴۷ میلیون سفر از طریق مترو مشهد در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ هم‌افزایی مدیریت شهری مشهد و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای اجرای کلان‌پروژه‌های شهری | تأمین منابع آبی پایدار فضای سبز با انتقال پساب پرکندآباد به آزادگان وقتی مشهدی‌ها مردگان خود را در خانه می‌شستند خداحافظی با دیوار‌های کاهگلی محله عباس‌آباد مشهد ظرفیت کم نظیر میزبانی مشهد در برگزاری اجلاسیه‌های بین المللی| پیشنهاد نامگذاری معبری به نام شهید امیرعبداللهیان + فیلم فرماندار مشهد: مدیریت شهری در خدمت‌رسانی طی دهه پایانی صفر سنگ تمام گذاشت ناصحی: فرهنگ میزبانی در مشهد با مشارکت مدیریت شهری ارتقا یافته است شهردار مشهد مقدس: مدیران ارشد عراق و ایران به خدمت‌رسانی ارزنده پرسنل شهرداری مشهد اذعان دارند + فیلم خدمت‌رسانی خادمان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر یک حماسه بود بهره‌گیری از توان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو مشهد راهکارهایی برای ارتقای شهرها رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد: پلاک‌های قولنامه‌ای تهدیدی برای جان و مال شهروندان است اتمام مطالعات و طراحی مجموعه ورزشی «رضوان» در محله نوغان مشهد تا انتهای آذر ۱۴۰۳ تمجید مدیران ملی از خدمات شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه

  • کد خبر: ۲۴۸۲۴۰
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه
در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد.

در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد؛ حتی بسیاری از ساکنان فرهنگی مشهد نیز تاکنون این بنای تاریخی را ندیده اند و چه بسا درباره آن سخنی هم به گوششان نرسیده است. منظور از نوشته آشنایی اجمالی با این بنا و ضرورت ترمیم و رسیدگی به وضعیت آن است.

اخی علی قُتلُغ شاه از شاگردان علاءالدوله سمنانی و از عارفان قرن هشتم هجری قمری است و این بنای چهارضلعی، با یک گنبد، در قرن نهم بر خاک او ساخته شده است. ظاهرا، این مکان، در روزگاری که در حاشیه جاده مشهد به نیشابور منزلگاه کاروان‌ها بوده، رونقی داشته است، و کاروانیان خوش قریحه،  با خط خوش خویش، ابیات و یادداشت‌های زیبایی به نَسخ و نستعلیق و شکسته بر دیوار‌های آن نوشته اند. از ۸۷۱هجری قمری به بعد، قریب به پنج هزار یادداشت تاریخی بر دیوار‌های داخلی این بنا نوشته شده است.

اما امروز کسانی که برای تفریح به این تفرجگاه می‌روند، با اسپری و زغال و بدترین خط ممکن، نام پرننگ خویش را بر آن می‌نویسند تا یادگاری باشد از یک دوره بی خردی! علاوه بر این یادداشت‌های زشت و نابهنجار، سقف ضلع جنوب غربیِ بنا، به سبب رطوبت ناشی از باران‌های بهار، سُست شده و نم ناشی از آن به یادداشت‌های تاریخی داخل بنا رسیده است.

این همه درحالی است که، اگر میراث فرهنگی خراسان و یا اهل فرهنگ آن به این بنا رسیدگی کنند، علاوه بر نجات این میراث بازمانده از پدران خردمند این سرزمین، می‌توانند تفرجگاهی ایجاد کنند که مشهور شود، چراکه این مکان، نه تنها تاریخی است، بلکه با باغ‌ها و فضای سبز و آب روانی که از قنات در محوطه جاری است فضایی فرح بخش هم دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->